۹ غذای فوق‌العاده برای افزایش سلامت و عملکرد مغز


مغز شما بسیار پیچیده و قدرتمند است. در‌واقع می‌توان گفت مغز مثل یک کامپیوتر بسیار قوی یا یک فِراری می باشد.
اگر شما یک فراری داشته باشید، آیا از بنزین ارزان برای آن استفاده می کنید؟ البته که نه. شما قطعاً از بنزین بهتر استفاده می‌کند تا بتوانید از قدرت ماشینتان بیشتر بهره ببرید.
مغز نیز همینگونه می باشد. هر قدر شما از غذاهای مفید تری مصرف کنید، بیشتر می‌توانید از انرژی و توانایی مغزتان استفاده کنید.
در این بخش ما ۹ ماده غذایی که به سلامت و توانایی مغز شما کمک می‌کند را معرفی می کنیم.

۱. ماهی سالمون

ماهی سالمون یا آزاد ماهیان سال‌هاست به عنوان یک ماده غذایی مغذی معرفی می شود. توجه داشته باشید که ماهی قزل آلا با ماهی فرق دارد.
مغز شما به طور گسترده ای از چربی تشکیل شده است و امگا۳ یکی از مهمترین چربی ها است که مغز برای بازسازی به آن نیاز دارد. امگا۳ برای ساخت یک مغز سالم ضروری است اما یکی از مهمترین خواص امگا 3 برای DHA مغز شما است. DHA (اسید داکوشاکسانوئیک)موجود در ماهی سالمون مقدار زیادی از اسیدهای چرب مورد نیازتان را برآورده می کند.  DHA به تشکیل محافظ در اطراف نورون ها کمک می کند. از این سبب می‌شود تا سلول‌های مغز ما کارآمدتر شده و کارایی آن‌ها افزایش یابد.
کمبود  DHA در کودکان می‌تواند بر رشد طبیعی مغزشان تأثیر بگذارد. همچنین کمبود  DHA در بزرگسالان می تواند سبب مشکلات تمرکز و توجه، تغییرات خلقی، تحریک پذیری، خستگی و خواب کم را ایجاد کند.

۲.قهوه

قهوه یک نوشیدنی شگفت انگیز برای افزایش انرژی می‌باشد که بسیاری از مردم هر روز صبح آن را میل می‌کنند و بزرگ ترین دلیل این که مردم قهوه را می نوشند، دوز کافئین است
کافئین یک محرک طبیعی عصبی است که نه تنها به شما انرژی می دهد، بلکه از آدرنوزین، انتقال دهنده عصبی که مسئول احساس خستگی می کند، از اتصال در مغز جلوگیری می کند.
از طرفی قهوه حاوی  مقدار زیادی از آنتی اکسیدان ها به نام پلی فنول ها است که برای کاهش التهاب در مغز بسیار ضروری است. همچنین قهوه از استرس و آسیب نیز جلوگیری می کند.
قهوه همچنین می تواند:
افزایش هشیاری و تمرکز
کمک به اختلالات نوروژنیک مانند بیماری پارکینسون.
کاهش افسردگی خود را کاهش دهید.
بهبود حافظه
بهبود عملکرد کوتاه مدت در ورزش

۳. زردچوبه

زردچوبه یک ادویه بسیار قوی است که خواص آن به اثبات رسیده است. ترکیب اصلی زردچوبه که برای مغز سودمند است، کورکومین نامیده می شود، که مسئول ظاهر زرد رنگ زردچوبه است.
کورکومین دارای خواص ضد التهابی، آنتیاکسیدانی، ضد ویروسی، ضد باکتری، ضد قارچی و ضد سرطان می باشد.
كركومين توليد و در دسترس بودن، سروتونين و دوپامين را افزايش ميدهد كه دو عامل مهم انتقال دهنده  های عصبی چون شادكامی، انگيزه، لذت و پاداش است.
کورکومین به خوبی اثبات شده است که اثرات ضد افسردگی قوی دارد. در یک مطالعه، آن را به عنوان داروی ضد افسردگی استفاده و دیگر داروها اضافه کردند.
خواص کرکومین شامل:
افزایش جریان خون به مغز.
افزایش تولید BDNF، که یک تحریک کننده قدرتمند از نوع نوروپلاستی است
افزایش DHA در دسترس بودن و سنتز در مغز.
افزایش سطح آنتی اکسیدانی در مغز برای جلوگیری از پیری و التهاب مغز. 

                  بلوبری

۴.  بلوبری

بلوبری یکی از مفید ترین میوه ها برای به حداکثر رساندن سلامت و عملکرد مغز شما می باشد.
بلوبری دارای مقدار بالایی از  آنتی اکسیدان ها، به ویژه آنتوسیانین ها، نسبت به هر میوه دیگری است که به حفظ سلامت مغز از استرس کمک می کند و جلوگیری از  پیرشدی مغز کمک می کند.
همچنین محتوای آنتی اکسیدانی بلوبری به کاهش التهاب کمک می کند که باعث می شود مغز  از سطح انرژی بالاتری برخوردار باشد.
مطالعات نشان داده اند که خوردن بلوبری به طور منظم می تواند نه تنها بهبود سلامت مغز، بلکه عملکرد مغز و همچنین حافظه کاری را بهبود بخشد. 
بلوبری نه تنها طعم خوبی دارد، بلکه دارای کالری کم، ویتامین C، ویتامین K و منگنز است

۵.کلم بروکلی

بروکلی غذای مورد علاقه بسیاری از افراد شاید نباشد اما غذای مورد علاقه مغز شما است.
کلم بروکلی حاوی ترکیبی به نام سولفورفان است. سولفورفان با کاهش التهاب و افزایش تولید BDNF  از ترویج تکثیر و بقای سلول های مغز جلوگیری می کند.
ویتامین K نقش حیاتی در محافظت از سلول های مغزی دارد. همچنین فولات نقش مهمی در سم زدایی و کاهش التهاب در مغز دارد.

۶. آبگوشت استخوان

آبگوشتی که از استخوان تهیه می شود، می‌تواند برای سلامت بسیار مفید باشد.بخش عمده ای از مزایای تغذیه ای این ابگوشت شامل انواع ویتامین ها، مواد معدنی، کلسیم، فسفر، منیزیم و پتاسیم می باشد.

۷.گردو

گردو یکی از گزینه های برتر آجیل برای سلامت مغز است. گردو بسیار شبیه یک مغز است.
گردو حاوی مقدار  بسیار بالایی از امگا 3 است. همچنین دارای امگا۳ از نوع  DHA بوده که برای مغز بسیار مهم می باشد.
گردو همچنین حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان ها، فولات، منیزیم، پتاسیم و فسفر است که به کاهش التهاب کمک می کند.
ملاتونین در گردو برای تنظیم خواب شما بسیار مهم می باشد. اگر بدن شما ملاتونین کمی داشته باشد، دچار اختلال در خواب می شود.

۸.تخم مرغ

تخم مرغ یکی از مواد غذایی است که شایسته هرگونه تمجدیدی می باشد. تخم مرغ می تواند سلامت مغز و طول عمر شما را افزایش دهد.
زرده تخم مرغ حاوی ترکیباتی به نام کولین هستند. کولین برای ساخت استیل کولین عصبی انتقال دهنده ضروری است. استیل کولین نقش مهمی در خلق و خوی، حافظه و هوش دارد. اگر سطح  کولین پایین باشد سبب پایین آمدن سطح استیل کولین شده در نتیجه التهاب افزایش یافته، احساس خستگی شدیدتر می‌شود و بازدهی مغز کاهش می یابد.

۹.شکلات تلخ

مصرف شکلات تلخ برای بهبود عمل‌کرد مغز بسیار مؤثر می باشد.شکلات باعث افزایش سطح اندورفین ها شده و به ساختار شیمیایی مغز شما کمک می کند.
شکلات همچنین جریان خون به مغز را بهبود می‌بخشد و در نتیجه به بهبود حافظه، توجه، تمرکز و زمان واکنش نیز می انجامد.
شکلات تیره حاوی مقادیر بالای منیزیم است که برای افزایش آرامش در مغز مفید می باشد.

در نتیجه می‌توان گفت مغز شما دارای توانایی‌های بسیاری است. مغز برای انجام فعالیت‌های خود ۲۰ درصد انرژی مورد نیاز کل بدن را دریافت می کند.


مطالب مرتبط