چگونه اهداف زندگی را تعیین کنیم؟


اغلب افراد برای شناسایی هدف مورد نظر و دستیابی به آن راه‌های مختلفی را انجام می دهند. مثلاً ده‌ها کتاب می خوانند، در همایش ها و کلاس‌های مختلف شرکت می کنند، شیوه زندگی خود را تغییر می‌دهند و … اما با وجود این به اهداف خود نمی رسند.
علت چه چیز می تواند؟ چه چیزی این افرا را از دستیابی اهدافشان باز می دارد؟ در اینجا به شما راهکارهایی پیشنهاد می‌دهیم که به موانع را از جلوی شما بر میدارد.

به چیزهایی که با آن سروکار دارید توجه کنید:

واضح است که بهتر است به چیزهایی که در اطرافتان وجود دارد، توجه کنید. وقت و پول خود را صرف کارهایی کنید که به دنبال آن هستید. در این صورت مغز شما توانایی پردازش آن را خواهد داشت. 

به مثال زیر توجه کنید:

یک ارباب رجوع به روانشناسی مراجعه کرد و گفت هر روز ساعت 5 صبح شروع به فعالیت‌های مرتبط روزانه از جمله مطالعه می‌پردازد.
ـ آیا موفق هستی؟
ـ من صبح ها حوصله ندارم و مانند یک خرس عصبی هستم. پس صبح ها بهتر است بخوانم و یادبگیرم.
ـ پس این روش درس است؟
ـ  در بعضی از جنبه ها تصور مي كنم بله، اما در بيشتر جنبه ها نه
ـ پس چرا هنوز این کار را انجام می دهید؟
ـ از آنجا که این کتاب می گوید که آن را انجام دهم.
ـ آیا شما صبح را دوست دارید؟
ـ آه خدای من، من یک جغد شب هستم، من از صبح متنفرم!

کتاب‌ها، سخنرانی‌ها و … می‌توانند بسیار مفید باشند اما اصل نیستند. شما نباید با خودتان وارد جنگ شوید.

فیلتر کردن آنچه شما نمی خواهید :

مغز شما به طور مداوم در حالی بررسی ایده‌های شما می باشد. مغز همه چیز را به وط یکسان پردازش می کند. پس بهتر است لیستی از چیزهایی که نمی‌خواهید را تهیه کنید. این لیست به مغز شما کمک بسیاری می کند.
برای اینکار از خودتان سؤالاتی بپرسید مثلا: آیا ان کار به من کمکی می کند؟ آیا به افزایش نقاط قوت من کمک می کند؟ آیا من دوست دارم به این مکان بروم؟
یاد بگیرید خودتان را از چیزهایی به شما مربوط نیست و به آن علاقه‌ای ندارید، رها کنید. 

هدفتان را ساده کنید:

مغز شما می تواند 400 میلیارد بیت اطلاعات را یک ثانیه پردازش کند ولی تنها می‌تواند به حدود 2000 بیت توجه کند. بنابراین ساده سازی هدف موجب می‌شود تا مغزتان عمل‌کرد بهتری داشته باشد.
به هدفتان فکر کنید. اهداف کوچک را برای رسیدن به اهداف بزرگ از بین ببرید. به پس از رسیدن به هدفتان فکر کنید و به تمام چیزهایی که برا رسیدن به هدف نیاز دارید.
چه چیزی به شما مشخص می‌کند که به این هدف رسیده اید؟ با خودتان مشخص کنید مثلاً تا ماه آینده به هدفم می رسم. به مغز اطلاعات قابل اندازه‌گیری بدهید.

چندین بار تکرار کنید:

مداوم به مرحله اول برگردید و کارهایی که انجام داده‌اید را در ذهنتان مرور کنید. انجام این کار به افزایش قدرت مغز و تفکر شما کمک می کند.
مشکل ما این است که مغز ما خیلی پردازش می کند که بسیاری از آنچه که انجام می دهد، به صورت خودکار (عادت) است. برای ایجاد اقدامات قدرتمند ، ما باید این روش اتوماتیک تفکر را از بین ببریم.

لیستی از آنچه که باید انجام دهید داشته باشید:

مغز شما شاید درکی از این مطلب که چه کاری را در چه زمانی انجام دهد، نداشته باشد. شما با تهیه لیستی از کارها به مغز کمک می‌کنید تا بدانید در چه زمان باید چه چیزهایی را پردازش کند. متأسفانه حتی وقتی شما به هدفتان رسیده باشید، مغز همچنان به پردازش اطلاعات خود  ادامه می دهد.

مطالب مرتبط