مقابله با اضطراب امتحان


اضطراب امتحان یک مسئله طبیعی می باشد. در حقیقت، اکثر مردم اضطراب را قبل و در طول مدت زمان امتحان تجربه کرده اند. سطح متعادلی از اضطراب امتحان مفید است (به عنوان انگیزه برای آماده سازی مناسب)، اما اضطراب بیش از حد می تواند مضر باشد. زیرا اضطراب بیش از حد سبب نداشتن تمرکز در حین آزمون می شود. 
۱. سعی کنید عادات مطالعه را خود تقویت کنید و قبل از آزمون کاملاً آماده باشید. توجه به مواد آزمون و آماده سازی برای آن سبب ایجاد اعتماد به نفس در فرد می شود.
۲. شب امتحانی نباشید. مطالعه در شب امتحان یا حتی یک ساعت قبل از امتحان می‌تواند اضطراب شما را افزایش دهد. سعی کنید دروس سخت را از اوایل ترم مطالعه کنید.
۳. ورزش کنید. ورزش، استرس را کاهش می دهد و عملکرد ذهنی را افزایش می دهد. همچنین می تواند انرژی را نیز افزایش دهد. اگر وقت خود را صرف مراقبت از بدن خود کنید، با کاهش سطح اضطراب مواجه می شوید.
۴. خواب به اندازه کافی داشته باشید. خواب کافی برای سلامتی مفید می باشد. اگر شما قبل از آزمون خواب کافی نداشته باشید تمرکزتان را در زمان آزمون از دست می دهید. به همین دلیل توصیه می‌شود شب قبل از امتحان به خوبی بخوابید.
۵.هرگز با معده گرسنه به سر جلسه امتحان نروید. مغز برای عملکرد مناسب نیاز به مواد مغذی دارد. از طرفی معده خالی سبب کاهش تمرکز و در نتیجه موجب افزایش اضطراب می شود. پر خوری نیز نکنید. سعی کنید مثلا یک وعده غذایی کامل به همراه یک سیب میل کنید.
۶. مثبت باشید. به خودتان اجازه ندهید که بیش از حد بدبین شوید. اگر در مورد افکار منفی تمرکز کنید، اضطراب خود را افزایش می دهید.
۷. قبل از آزمون نفس عمیق بکشید. به چیزهایی که دوست دارید فکر کنید. زمانی که آرامشتان افزایش یافت به جلسه آزمون بروید. تا قبل از اینکه نفس عمیق بکشید به سؤالات نگاه نکنید.
۸.به یادگیری فکر کنید. به آزمون مورد نظر مانند یک تجربه نگاه کنید و به خودتان سخت نگیرید.
۹.اگر اضطرابتان غیر قابل کنترل است و هر بار که سر جلسه امتحان می‌روید دچار برهم ریختگی می شوید، به مشاور مراجعه کنید. 


مطالب مرتبط