مدیریت استرس


استرس یکی از مشکلاتی است که در زندگی بسیار مؤثر خواهد بود. شما روزانه کارهایی را به صورت مداوم انجام می‌دهید و وظایف خانوادگی و کاری مختلفی را بر عهده دارید. شاید حتی خودتان نیز به توجه نکرده باشید که استرس چقدر می‌تواند بر فعالیت‌های روزانه شما مؤثر باشد. شما باید بتوانید استرس خود را مدیریت کنید. مدیریت استرس شامل احساسات، شیوه زندگی، روابط اجتماعی و … می شود..

چرا مدیریت استرس مهم است؟

اگر شما دارای سطح بالایی از استرس هستید، باید بگویم که شما همواره در خطر هستید. استرس می‌تواند بر  تعادل احساسی شما و همچنین سلامت جسمی شما تأثیر بگذارد. اگر شما استرس خود را مدیریت کنید می‌توانید لذت بیشتری از زندگی ببرید و آزادانه تر فکر کنید. مدیریت استرس مؤثر به شما کمک می کند که از فشار های زندگی خود بکاهید، بنابراین می توانید شادتر، سالم و سازنده تر باشید. 
به طور کل هدف نهایی از مدیریت استرس کمک به ایجاد یک زندگی با روابط بهتر، آرامش بیشتر و … می باشد.
منابع زندگی استرس را شناسایی کنید
اولین و مهم‌ترین گام برای مدیریت استرس، شناسایی منابع استرس می باشد. البته باید بگویم که شناخت دقیق منابع استرس اصلاً کار آسانی نمی باشد.گاهی منابع استرس می‌تواند عواملی مانند تغییر شغل، جدایی، امتحان و … باشد و گاه می‌تواند علت‌های بسیار و پیچیده و سخت داشته باشد. شناسایی علت‌های دشوار استرس توسط خود فرد ممکن نبوده و بهتر است به یک مشاور یا روانشناس مراجعه کند.
برای شناسایی منابع استرس، بهتر است سؤالاتی را با خود مطرح کنید؛ آخرین باری که عمیقاً تنفس کرده‌اید را به یاد دارید؟ خیلی عصبی هستید؟ آیا شما مدام دیگران را سرزنش می‌کنید؟ در هنگام راه رفتن ذهنتان درگیر است؟

روش‌های مدیریت استرس:

استرس نوعی پاسخ اتوماتیک از بدن شما می باشد. مثلاً شاید رفتن به جلسه کاری، مهمانی های خانوادگی و … در شما سبب ایجاد استرس شود. اگر فعالیت‌های این چنینی سبب ایجاد استرس می‌شود بهتر است وضعیت خود را تغییر دهید.از رفتن به جلسات غیر ضروری خودداری کنید و در جلسات در موقعیتی که همیشه بودید، نباشید. از افرادی که در این محیط ها به شما تنش وارد می‌کنند، فاصله بگیرید.
از انجام کارهایی که حس خوبی ندارید، پرهیز کنید. اگر به هر دلیلی نمی‌توانید از انجام کاری پرهیز کنید، وضعیت را تغییر دهید.
اگر گوش دادن به اخبار سبب ایجاد استرس در شما می شود، از گوش دادن آن پرهیز کنید.
از پنهان کردن احساساتتان خوددداری کنید. احساسات خود را بروز بدهید و از نگرانی خود با یک دوست یا مشاور صحبت کنید.
همانطور از بهبود رفتار دیگران استقبال می کنید، خودتان نیز برای بهبود رفتارهایتان تلاش کنید.
برای خود برنامه‌ریزی کنید. سعی کنید برنامه متعادلی ایجاد کنید.
نگرش مثبت را در خود تقویت کنید. مثلاً در زمانی که پشت ترافیک بودید بجای عصبی شدن سعی کنید از فرصت برای فکر کردن و یا دسته بندی کارهایتان استفاده کنید.
به چیزهایی که در زندگی دارید فکر کنید و از کسانی که در کنارتان هستند تشکر کنید.
سعی کنید از چالش ها به عنوان یک فرصت مناسب استفاده کنید. به پیرفت و صعود خود فکر کنید.
یادتان نرود که شما قادر به جلوگیری از افتادن اتفاق های بد نیستید. پس سعی کنید حس پذیرش را در خود تقویت کنید.
ورزش کنید و تحرک بدنی را از یاد نبرید. ورزش سبب آزاد شدن اندروفین در بدنتان می‌شود که احساس خوبی به شما القاء می کند. مثلاً می‌توانید به پیاده روی های کوتاه مدت بروید، موزیک گوش دهید و با آن برقصید، از پله بجای آسانسور استفاده کنید، ماشین خود را در محلی دور تر پارک کنید، با دوستانتان بازی کنید.
تفریح و گردش را از یاد نبرید. مراقب حال روحی خود باشید و استراحت و اوقات فراغت را هیچ‌گاه نادیده نگیرید.
شوخی کنید و با افراد شوخ طبع معاشرت کنید.
از تمرین‌های آرامش بخش استفاده کنید. یوگا را از یاد نبرید.
وظایفتان را اولویت بندی کنید. خود را تحت فشار قرار ندهید.
به خوبی بخوابید و از رژیم غذایی خوبی تغذیه کنید.

امیدواریم راهکار های بالا موجب بهبود وضعیت استرس در شما شده و بتوانید استرس خود را مدیریت کنید.



مطالب مرتبط