راه‌های افزایش حافظه در هر سنی


مغز در هر سنی با انجام تمرینات خاص و استفاده از راه‌های تقویت حافظه، می‌تواند سلول‌های عصبی جدید ایجاد کند. راه‌های افزایش حافظه بسیار متنوع می‌باشد و استفاده از آن‌ها سبب افزایش قدرت یادگیری و حافظه در فرد می شود. روش‌های زیر در هر سنی به تقویت حافظه شما کمک می کند.

مغز نیاز به تمرین دارد:

اگر از مغزتان استفاده کنید، شروع به بازسازی سلول‌های عصبی می کند. مغز نیز مانند عضلات با تمرین گسترش می یابد. البته همه فعالیت‌ها تأثیر یکسانی ندارند.
شروع به یادگیری یک حرفه، هنر،موسیقی و ...کنید. خودتان را به چالش بکشید. اگر موفق به یادگیری چیزی شدید، برای خودتان پاداش در نظر بگیرید.

تمرینات ورزشی:

ورزش های ذهنی سبب تقویت مغز می‌شود اما این دلیل نمی‌شود از ورزش های فیزیکی دوری کنید.
انجام تمرینات ورزشی موجب می‌شود که اکسیژن به مغز شما بیشتر ارسال گردد، در نتیجه اختلالات مغز کاهش می یابد. از این رو حتی از بیماری‌هایی چون دیابت و بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می شود.ورزش همچنین تاثیرات مواد شیمیایی مفید مغز را افزایش می دهد و هورمون استرس را کاهش می دهد. شاید مهمتر از همه، ورزش با افزایش فاکتورهای رشد و تحریک ارتباطات عصبی جدید نقش مهمی در نوروپلاستی دارد.
از تمرینات هوازی استفاده کنید تا روند پمپاژ خون به مغز بهتر استفاده شود.
هنگامی که صبح از خواب بیدار می شوید، تمرینات ورزشی انجام دهید.
ورزش های حرکتی به هماهنگی دست و پا و … نیاز دارد که سبب تقویت مغز می شود.

خواب:

هر فرد باید حداقل 7 تا 9 ساعت بخوابد. خواب مناسب برای بهبود عمل‌کرد مغز بسیار مفید می باشد. برای خواب خود برنامه منظمی تدارک ببینید و سعی کنید در ساعت مشخصی به خواب بروید و از خواب برخیزید.
اگر به راحتی به خواب نمی‌روید از روش‌های کمک به خواب بهتر استفاده کنید.

برای دوستانت وقت بگذار:

هنگامی که صحبت بهبود حافظه می‌شود به دنبال پازل و حل جدول و … می‌رویم و هیچ‌گاه به گذراندن وقت با دوستانمان فکر نمی کنیم. تحقیقات نشان می‌دهد گذران وقت با دوستان و خانواده و اشخاصی که دوستشان داریم، به تقویت سلول‌های مغزی کمک می کند. افرادی که فعالیت اجتماعی بیشتری دارند، کمترین میزان کاهش حافظه را دارند.
به دیدن دوستانتان بروید، با تلفن صحبت کنید و …

کاهش استرس:

استرس یکی از بدترین دشمنان مغز است. با گذشت زمان استرس مزمن، سلولهای مغزی را از بین می برد و باعث آسیب به هیپوکامپ مغز می‌شود. مطالعات نشان داده است که استرس سبب تحلیل مغز می شود.
بین کار و اوقات فراغت خود تعادل برقرار کنید. از انجام چند کار همزمان پرهیز کنید و سعی کنید احساسات خود را بروز دهید.

بخندید:

خنده بهترین دارو برای تقویت مغز و بدن می باشد. گوش دادن به جک، دیدن فیلم‌ها و نمایش‌های کمدی و ...سبب می‌شود مغز بهتر فکر کند.
به دنبال راه‌هایی باشید که خنده بر لبانتان می آورد. لحظات خنده‌دار خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. جک بگویید. پوستر خنده‌دار در محل کار خود نصب کنید. اسباب‌بازی بخرید.

مواد غذایی:

یکی از عوامل مهم افزایش حافظه، تغذیه می باشد. خوردن امگا۳ موجود در ماهی، گردو، دانه کتان، کلم بروکلی، سویا و … توصیه می شود.
تحقیقات نشان می‌دهد مصرف چربی اشباع موجود در موادی چون گوشت قرمز، کره بستنی و … سبب زوال مغز می شود. از میوه و چای سبز که حاوی انتی اکسیدان هستند استفاده کنید. مصرف منظم چای سبز باعث افزایش حافظه و آرامش در شما می شود.
از راهکار بالا برای افزایش حافظه استفاده کنید تا با بالا رفتن سن شیب کاهش حافظه در شما به حداقل برسد.

مطالب مرتبط