راهکارهای کاهش سریع استرس


اتفاقات کوچک مثل بحث کردن، ترافیک، جلسات کاری و … می‌تواند موجب استرس در شما شود. این اتفاقات کوچک همانطور که می‌تواند به سرعت سبب ایجاد استرس در شما شود، می‌تواند به سرعت نیز از بین برود اما چگونه؟
می‌توان گفت هر فردی به طور غریزی از یک سری تکنیک ها برای کاهش استرس استفاده می‌کند اما همه افراد تمامی تکنیک ها بلد نیستن.
تکنیک های بی شماری برای مدیریت استرس وجود دارد. یوگا، تمرکز ذهنی و تمرین، فقط نمونه هایی از تکنیک های کاهش استرس می باشد. گاهی شما در شرایطی دچار استرس می‌شوید که امکان یوگا، تمرکز و … ندارید. در این شرایط تکنیک های ما به شما کمک می کنند.

پاسخ استرس چیست؟

وقتی به هر دلیلی دچار استرس می‌شوید، بدن شما پاسخ‌های مختلفی می دهد. یک عامل شاید در چند فرد موجب استرس شود اما پاسخ‌های متنوعی می دهد.
مثلاً برخی از افراد در زمان استرس، عصبی شده یا بیش از حد تحت فشار قرار می گیرند. این افراد معمولاً زودتر تسکین پیدا می‌کنند یا برخی دیگر پس از استرس، افسرده می شوند. 

ذهنتان را پرت چیزهای دیگر کنید:

هر فردی نسبت به یکسری از چیزها حس خوبی دارد و این در افراد مختلف متفاوت است. شما باید تلاش کنید تا چیزهایی که حس خوبی به شما می‌دهد را شناسایی کنید. در ادامه به چند نمونه اشاره می کنیم.

منظره

به عکس یا یادداشتی که خاطره خوبی را برایتان تداعی می‌کند نگاه کنید
از یک گیاه یا گل استفاده کنید تا فضای کاری شما را آرام کند.
به  باغ، ساحل، پارک یا حیاط خلوت که در نزدیکیتان است بروید.
از لباس‌هایی با رنگ مورد علاقه تان استفاده کنید.
چشمانتان را ببندید و مکانی که دوست دارید را تصور کنید.

عطر

از یک شمع معطر در محیط است
از اسانس های گیاهی استفاده کنید.
از بوی گل رز استفاده کنید.
از هوای تمیز و تازه در خارج از منزل لذت ببرید.
از عِطر و ادکن مود علاقه تان استفاده کنید.

لمس کردن

پتو به دور خود بپیچید.
داشتن حیوان خانگی سگ یا گربه.
ماساژ دست یا گردن.
از لباس‌های نرم استفاده کنید.

طعم

خوردن شکلات تلخ
استفاده از بخار قهوه یا چای
خوردن نوشیدنی های مورد علاقه
خوردن یک میان وعده سالم و مفید(کرفس، هویج، و ...).

فعالیت‌ها

سر جای خود بالا پایین بپرید.
با آهنگ مورد علاقه تان برقصید.
پیاده روی کنید.
یک توپ بادی را فشار دهید.

موسیقی

به موسیقی مورد علاقه تان گوش دهید.
آواز بخوانید.
پنجره را باز کنید.
به صدای آب نماها، چشمه ها و … گوش دهید.

پس اینکه علت استرستان را شناسایی کردید، از تکنیک های فوق کمک بگیرید. امکان دارد تکنیکی برای شما بسیار مؤثر و تکنیکی برای شما بی اثر باشد پس اگر یکی را امتحان کردید و نتیجه نگرفتید، به سراغ بعدی بروید.

مطالب مرتبط