رابطه استرس با میزان نوشیدن آب


استرس یکی مسائلی است که افراد بسیاری با آن موجه هستند. اگر به دنبال یک راه بسیار راحت برای کاهش استرس و برگشتن به حالت عادی هستید، یک لیوان آب بنوشید!
وجود ارتباط بین کاهش آب و افزایش استرس به اثبات رسیده است. تمام اعضای بدن ما، از جمله مغز ما، به آب نیاز دارند تا عملکرد صحیحی داشته باشند. بدن شما با از دست دادن آب دچار اختلال می‌شود و نمی‌تواند وظایف خود را به درستی انجام دهد.
مطالعات نشان داده اند که فقط نوشیدن نیم لیتر آب آشامیدنی می تواند سطوح کورتیزول را به طور قابل توجهی کاهش  دهد. 
کورتیزول یکی از هورمون های استرس است. وقتی مایعات می‌نوشید این هورمون در حالت هیدراته قرار گرفته و سبب کاهش استرس در شما می شود.
وقتی شما دچار استرس می شوید، بدنتان با کمبود آب مواجه می شود. ضربان قلبتان بالا می‌روید و به سختی تنفس می کنید، بنابراین شما مایعات بدنتان کاهش می یابد. 
استرس می تواند باعث کم آبی در بدن شود و از دست دادن آب بدن باعث ایجاد استرس می شود. این یک چرخه ی ثابت در بدن می باشد. شما می توانید با نوشیدن مصرف آب بیشتر طول شبانه‌روز به ثبات این چرخه کمک کنید.
شما در طول روز ممکن است درگیر استرس ناشی از کار، فرزند ،امتحان و …  باشید، با کمبود آب سبب ایجاد تنش بیشتر در بدنتان نشوید. 
بنابراین سعی کنید به طور منظم و به اندازه کافی یعنی حداقل ۸ لیوان آب در طول روز بنوشید. همچنین هر زمان دچار استرس شدید بهتر است یک لیوان آب بنوشید تا عمل‌کرد بدنتان بهبود یافته و در نتیجه از میزان استرس شما کم شود.
از نوشیدن آب سرد نیز پرهیز کنید زیرا برای بدن مفید نمی باشد. بهتر است آبی که می‌نوشید دمایی برابر با دمای اتاق داشته باشد. همچنین از نوشیدن آب به همراه غذا نیز پرهیز کنید زیرا سبب خنثی شدن انزیم های گوارشی می شود. بهتر است تعداد وعده‌های نوشیدن آب را در زمان های مختلف تقسیم کنید و از نوشیدن یکباره مقدار قابل توجهی آب خودداری کنید.

مطالب مرتبط