خوب بخوابید تا موفق شوید


ارنست همینگوی درباره خواب می گوید:"من عاشق خوابم. زمانی که بیدارم احساس می‌کنم زندگی رو به فروپاشی است."
آیا شما به درستی می خوابید؟ همه افراد باید از عادات خواب مفید استفاده کنند زیراکه خواب خوب سبب بهبود حافظه فرد می شود. از این رو می‌توان گفت خواب خوب سبب یادگیری بهتر مطالب شده و موجب می‌شود از زمانتان بهتر استفاده کنید.
خواب حالت روحی شما را بهبود می‌بخشد و استرس را نیز کم می کند.از طرفی سیستم عصبی شما را نیز بهبود می بخشد. در‌واقع می‌توانیم نتیجه بگیریم که برای موفقیت باید خوب بخوابید!
مقدار مناسب خواب:
مقدار مطلوب خواب برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد، اما به طور کلی تحقیقات نشان می دهد 7-9 ساعت در شب برای افراد محصل می‌تواند مفید باشد.
طبق تحقیقات 50٪ از دانشجویان خواب آلودگی روزانه و 70٪ خواب ناکافی را گزارش می کنند.
به طور معمول دانش آموزانی که ۹ـ۸ ساعت در شبانه‌روز می خوابند نسبت به دانش آموزانی که ۶ ساعت یا کمتر می خوابند گیرایی بالاتری دارند.
اگر خوب نخوابیم چه می شود؟
از آنجا که خواب نقش بسیار مهمی در عملکرد بدنمان دارد، نداشتن خواب کافی می‌تواند منجر به  عواقب شدیدی چون کاهش تمرکز و حافظه، اختلال در احساسات، بیش فعالی، ضعف در کنترل خود، کاهش تحریک پذیری به محیط، یادگیری و … می شود.
در کاهش شدید خواب، عواقب آن حتی می تواند نوسانات خلقی و توهم را نیز شامل شود.

توجه داشته باشید وقتی شما به مقداری که نیاز دارید نمی خوابید، بدنتان آن را فراموش نمی کند. در‌ واقع ما به بدهی خواب می رویم. بدن ما در نهایت این بدهی را باید پرداخت کند. حتی اگر شما متوجه نشوید.
ممکن است در طول روز به صورت غیر عمد در هنگام مطالعه یا سر کلاس یا وقتی سر کار هستید، چند ثانیه به خواب بروید، این همان بدهی خواب بدنتان است. همین مسأله سبب کاهش تمرکز شما نیز می شود.
چه چیز هایی روی خواب تأثیر می گذارد؟
کافئین
نور صفحه
روان خواب (زمان خواب منظم)
ورزش
رژیم غذایی
 قرص های ویژه
نیکوتین
الکل
هرکدام از موارد فوق می‌تواند سبب کاهش خواب و یا افزایش خواب شود. مثلاً الکل خواب شما را کاهش می‌دهد و سبب کاهش کیفیت خواب شده و مراحل خواب خوب را کم می کند.
روش‌های کمک به خواب خوب:
بدن شما به ۹ـ۷ ساعت خواب نیاز دارد.
زمان خواب را منظم کنید.
اتاق خواب خود را خنک، تاریک و آرام نگه دارید.
منظم ورزش کنید اما نه قبل از خواب
قبل از خواب حمام کنید یا کتاب بخوانید تا بدنتان آرام شود.
تکالیف و کارهای خود را در طول روز به اتمام برسانید تا در شب مجبور به کاهش زمان خواب نشوید.
قبل از خواب زیاد غذا نخورید.
از الکل برای خوابیدن استفاده نکنید.
از کافئین تا ۸ ساعت قبل خواب استفاده نکنید.
قبل از خواب از لوازم الکترونیکی مانند گوشی، تلویزیون و … استفاده نکنید.


مطالب مرتبط