تکنیک های مدیریت زمان


همه ما ۲۴ ساعت زمان در طول شبانه‌روز داریم اما برای برخی از افراد گمان می‌کنیم که بیشتر از  ۲۴ ساعت زمان دارند. هیچ فردی بیشتر از دیگری زمان ندارد، تنها تفاوت افراد در نحوه استفاده آن‌ها از زمانشان است. تکنیک های زیر به شما کمک می‌کند تا زمانتان را بهتر مدیریت کنید:

اولویت بندی کردن کارها:

شما باید اولویت کارهایتان را شناسایی کنید. همچنین برای خود طبقه بندی چون اهداف سالانه، ماهانه، هفتگی و … ایجاد کنید. سپس با خود بگویید که اولویت کار مورد نظرتان اورژانسی است یا خیر و اگر اورژانسی است چقدر واجب است.می توانید از اولیت بندی های زیر استفاده کنید.
اهمیت:  A = بالا، B = متوسط، C = کم
اورژانسی: ۱ = بالا، ۲ = متوسط، ۳ = کم

استفاده از قانون ۲۰ـ۸۰ :

طبق اصل پارتو شما ۸۰ درصد نتایج را از ۲۰ درصد کارها کسب می کنید. بنابراین باید کارهای مهم خود را شناسایی کنید. سپس تمرکزتان را روی کارهایی که اهمیت بالاتری دارند بگذارید.

یاد بگیرید نه بگویید:

وقتی دیگران از شما درخواست انجام کاری را دارند اگر کار مورد نظر با اولویت های شما همخوانی ندارد، باید یاد بگیرید که نه بگویید. اگر نه گفتن برایتان دشوار است سعی کنید زمانی برای انجام کار تعیین کنید. این زمان به شما فرصت می‌دهد تا کارهایتان را برنامه‌ریزی کنید.

قورباغه ات را بخور:

از کتاب بران تراسی می‌توانید برای مدیریت زمان بهتر نیز استفاده کنید. در این کتاب برایان تراسی کاهارهای مهم را به یک قورباغه تشبیه کرده که باید آن را قورت بدهید.

بهبود محیط:

محیط شما باید با آنچه که انجام می‌دهید، مطالبقت داشته باشد. اگر به لوازمی نیاز دارید، پس سعی کنید سریعتر آن را تهیه کنید تا ذهنتان درگیر نشود و هم زمانتان را از دست ندهید.

سلامتی:

از سلامتی خود مراقبت کنید. شاید تابحال به این نکته دقت نکرده باشید که سلامتی شما باعث افزایش فعالیتتان می‌شود. همچنین هرچه از سلامت بیشتری برخوردار باشید، کارها را با کیفیت بیشتری انجام می دهید.
 

مطالب مرتبط