تغییر عادت‌های رفتاری


تابحال به تاثر عادت هایتان در زندگی روز مره خود فکر کرده اید؟ به بیان امروز عادات وقتی شکل می گیرد که رفتارهای جدید اتوماتیک وار انجام می‌شوند و بدون آگاهی تکرار می شوند.
به عادت‌های روزمره خود که به صورت خودکار انجام می‌دهید فکر کنید. مثلاً چند بار در روز گوشیتان را چک می می‌کنید یا پیام‌های بدون اهمیت می فرستید؟
برخی از عادات می‌تواند مضر و برخی مفید باشد. مثلاً همین زمان چک کردن گوشی می‌تواند به زمان مطالعه شما آسیب بزند ولی خاموش کردن چراغ بعد از بیرون آمدن از اتاق یک عادت مفید می باشد.
در این بخش، ما قصد داریم یک مرور کلی از استراتژی هایی ارائه کنیم که می توانند به شما در درک بهتر عادت ها و نحوه ایجاد و حفظ عادات سودمند کمک کنند. 
درک ساختار عادت
محققان MIT یک الگوی عصبی سه گانه را ایجاد کرده اند که هسته هر عادت را شکل می دهد  گام اول نشانه است که به مغز شما می گوید که به حالت اتوماتیک برسد و رفتار را به نمایش بگذارد. گام دوم روال است که عمل و رفتار شما موجب آن می شود. آخرین مرحله پاداش است این کمک می کند که مغز شما تعیین کند که آیا این عادت خاص به یاد داشته باشید یا نه. به طور کلی، عادت ها پاداش فوری یا غریزی دارند. 
بیاییدبا مثالی از اینستاگرام این مطلب را بهتر درک کنیم.
تلفن همراه شما یک اعلان دریافت می‌کند.مثلا شخصی روی یک عکس شما نظر داده است. این می‌شود نشانه. حال شما گوشی را باز کرده و به اعلان داده شده می‌روید۷ این مطلب می‌شود عمل‌کرد شما. حال از این اعلان چه مزیتی کسب کردید؟ عکسی زیبا پیدا کردید یا یکی از دوستانتان را پیدا کرد و .. این پاداش عادت است.
در‌واقع پاداش به مغز کمک می‌کند تا این حلقه از عادت را به یاد بیاورد.
تغییر عادت
می‌توانید بعد از کلاس به جای آنکه هر روز به کتابخانه بروید به کافه بروید. هدف شما ایجاد یک عادت جدید و برقراری ارتباط اجتماعی می باشد. یک راه این است که با دوستانتان در کتابخانه قرار بگذارید وبعد از مطالعه به کافه بروید. یا خود به تنهایی مطالعه کنید و سپس به آن‌ها ملحق شوید. در هر صورت رویه را تغییر دهید.
در‌واقع ابتدا عادتتان را شناسایی کنید. در طول و زمان اجرا عادت دخالت کنید. اگر می‌دانید معمولاً چه زمانی انجام می‌دهید سعی کنید در محل نباشید. به نتیجه عادتتان فکر کنید و ببینید از انجام آن خوشحال هستید یا نه.
مراحل عادت را شناسایی کنید تا بتوانید آن را تغییر دهید.
عادت چیست؟…………….
نشانه عادتتان چیست؟………….
عملکرد شما چست؟………..
پاداش عادتتان چیست؟……….
شما تنها با تکرار عملکردتان می‌توانید یک عادت بسیازید یا تغییر دهید.
با تکرار یک رفتار خمی توانید آن را تبدیل به عادت کنید. از تکرار های کوچک شروع کنید و به اتفاقات خوبی که در نتیجه آن رفتار در شما پدید آمد فکر کنید.
عادت‌های خود را بنویسد. هدف خود را عادت مشخص کنید و هر بار که انجام می‌دهید آن را ذکر کنید.
هر زمان که آن را انجام ندادید نیز ذکر کنید و علت انجام ندادن را نیز بنویسید. سعی کنید به علت انجام ندادن فکر کنید و در پی راه حل بگردید.


مطالب مرتبط