تأثیر ورزش روی حافظه و یادگیری


برای فعالیت جسمی دلایل بسیار زیادی وجود دارد. جلوگیری از بیماری‌های قلبی، جلوگیری از سکته مغزی، کاهش وزن و جلوگیری از دیابت برخی از مهم‌ترین مزایای ورزش می باشد.
یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای ورزش، افزایش حافظه و مهارت های تفکر می باشد.
دمانس نوعی زوال عقل است که به مرور سبب اختلال در حافظه می‌شود.محققان می گویند در هر چهار ثانیه در سراسر جهان یک مورد دمانس شناسایی می‌شود. آنها تخمین می زنند که تا سال 2050، بیش از 115 میلیون نفر در سراسر جهان دمانس داشته باشند.
محققان در مطالعه ای در دانشگاه بریتیش کلمبیا دریافتند، تمرین‌های هوازی منظم، سبب خون رسانی بهتر به مغز می شود. از این رو می تواند  اندازه هیپوکامپ (مرکز یادگیری مغز) را افزایش داده و یادگیری را بهبود بخشد. تمرینات مقاومت، تعادل و تمرینات عضلانی ممکن است این نتیجه را دارا نباشند.
رابطه ورزش و مغز :
ورزش از دو روش مستقیم و غیر مستقیم به حافظه و تفکر کمک می کند. از مزایای ورزش می‌توان به توانایی آن در کاهش مقاومت به انسولین، کاهش التهاب، تحریک و آزاد سازی عوامل رشد مغز اشاره کرد. از این رو  سلامت سلول های مغز بهبود یافته و  با رشد عروق خونی جدید در مغز، بقای سلول های مغز بازسازی می‌شود. همچنین ورزش باعث بهبود خلق و خو و خواب می شود و استرس و اضطراب را کاهش می دهد. مطالعات نشان می‌دهد حجم مغز افرادی که ورزش می‌کنند، بیشتر از سایر افراد است.
بهتر است در هفته 150 دقیقه ورزش متوسط یا 120 دقیقه ورزش سخت داشته باشید. از چند دقیقه در روز شروع به ورزش کنید تا به حد نرمال برسید.
اگر نمی‌توانید به صورت حرفه‌ای ورزش کنید، می‌توانید ، پیاده روی کنید. پیاده روی نیز یک ورزش هوازی است. سعی کنید با یک دوست یا گروهی به پیاده روی بروید.


مطالب مرتبط