افسردگی در زنان


افسردگی می‌تواند انرژی و امید به زندگی را در شما کاهش دهد و این مسأله سبب ایجاد احساس خستگی و غم در شما می شود. افسردگی در زنان با هورمون‌های زنانه ارتباط مستقیم دارد. شاید رها شدن از افسردگی برای شما کار راحتی نباشد اما با استفاده از تکنیک های می‌توانید آن را کنترل کنید و احساس خوبی داشته باشید.

علائم افسردگی در زنان:

از هر هشت زن یک زن دارای علایم افسردگی می باشد. شما اگر بر علایم افسردگی اشراف داشته باشید می‌توانید به‌موقع آن را شناسایی و درمان کنید.
حالت غمگین
دیگر از فعالیت‌هایی که قبلاً لذت می بردید، لذت نمیبرید.
داشتن احساس خستگی و کاهش انرژی
تغییرات وزن و تغییر اشتها
تغییرات خواب(کم یا زیاد شدن)
کاهش تمرکز
افکار نا امید مانند خودکشی و مرگ

حمایت اجتماعی:

شما می‌توانید خود را در گودال افسردگی رها کنید و یا برای داشتن احساسی بهتر تلاش کنید. برای اینکار می‌توانید از حمایت دیگران استفاده کنید. هنگامی که شما افسرده هستید از دیگران و ارتباط با دیگران فرار می‌کنید .
با دوستان وآشنایان خود احساستان را به اشتراک بگذارید. دوستان جدید پیدا کنید و سعی کنید احساساتتان را بروز بدهید.
از افرادی که شنوه خوبی هستند و در شما احساس امنیت و مراقبت ایجاد می کنند، حمایت بخواهید.
تماس یا پیغام دادن نیز از راه‌های ارتباطی محسوب می‌شود اما جایگزین ارتباط چهره به چهره نیست.
در فعالیت‌های گروهی همکاری کنید. وقتی با دیگران همکاری کنید از پوسته افسردگی خارج می شوید.
سعی کنید به دیگران کمک کنید. هر قدر کوچک
داشتن حیوان خانگی. با اینکه هیچ چیزی نمی‌تواند جایگزین ارتباط انسان با انسان شود اما حیوان خانگی ممکن است ایجاد شادی و حمایت در شما شود.
به مشاور مراجعه کنید یا با افرادی که قبلاً در شرایط شما بودند، صحبت کنید..

بهبود سلامت:

برای  غلبه بر افسردگی، شما باید کاری را انجام دهید که آرامش و انرژی شما را افزایش می دهد. برای فعالیت‌هایی که به آن‌ها علاقه دارید برنامه‌ریزی کنید.
افسردگی معمولاً سبب افزایش یا کاهش خواب می شود. خواب مناسب ۸ ساعت می‌باشد. برای بهبود خوابتان از تکنیک های خواب استفاده کنید.
استرستان را چک کنید. استرس افسردگی را تشدید می کند. هر چیزی می‌توانید سبب استرس  در شما شود.
از تکنیک های آرامش بخش برای کاهش تنش‌های افسردگی استفاده کنید. یوگا، نفس عمیق، کشش عضلات از جمله تکنیک های آرامش بخش می باشد.

حرکت کنید:

شاید بیرون آمدن از رخت خواب برای شما سخت باشد اما باید این کار را انجام دهید. ورزش یک جنگجوی قدرتمند برای مقابله با افسردگی می باشد.
ورزش منظم می‌توانید مانند داروهای ضد افسردگی قوی عمل کند. یک پیاده روی ۳۰ دقیقه انجام دهید یا حتی می‌توانید ۳ پارت ۱۰ دقیقه پیاده روی کنید. هردو به یک اندازه موثرند.
ورزش به کاهش احساس خستگی و افزایش انرژی نیز کمک می کند.
تمرینات منظم و ریتمیک بیشترین تأثیر را در افسردگی دارند. مانند شنا، ایروبیک، رقص، پیاده روی  و ...
با یک دوست ورزش کنید.

تغذیه:

با خوردن رژیم غذایی سالم، با افسردگی مبارزه کنید.
تغذیه تأثیر مستقیمی بر احساستان دارد.در برخی از زنان مصرف برخی از مواد غذایی بر افسردگی تأثیر مستقیم دارد:
کاهش مصرف نمک، چربی های ناسالم، کافئین، کربوهیدرات های ساده و الکل، که به سرعت می تواند منجر به سقوط انرژی و خلق و خو شود.
کمبود ویتامین B مانند اسید فولیک و B-12 می تواند موجب افسردگی شود. مکمل ویتامین B را مصرف کنید و یا میوه های بیشتری از مرکبات، سبزیجات برگ دار، لوبیا، مرغ و تخم مرغ مصرف کنید.
خوردن غذاهای با اسیدهای چرب امگا 3 برای تقویت خلق و خوی مؤثر است.  اسیدهای چرب امگا 3 نقش مهمی در تثبیت خلق  و خو ایفا می کنند.ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا، شاه ماهی، ماهی خال مخالی، ساردین، ماهی تن و برخی از مکمل های روغن ماهی سرد حاوی امگا ۳ هستند.
اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی آهن دریافت می کنید. سطوح پایین آهن ممکن است علائم افسردگی مشترک مانند تحریک پذیری، خستگی و تمرکز دشواری را ایجاد کند. گوشت قرمز، لوبیا، برگ سبزیجات و میوه های خشک حاوی آهن می باشد.

نور خورشید:

نور خورشید می تواند سطح سروتونین را تقویت کند و خلق و خوی شما را بهبود بخشد. ۱۵ دقیقه نور خورشید می‌تواند کافی باشد.
ناهار خود را به طبیعت ببرید و میل کنید. قهوره خود را در خارج از منزل میل کنید.
در محل کار و منزل خود از نور طبیعی بیشتر استفاده کنید.


مطالب مرتبط